MSME REGISTRATION

Why MSME Registration is essential for your business?

The Indian economy’s Micro, Small, and Medium Enterprises (MSME) sector has emerged as a dynamic sector. MSME, on the one hand, plays an important role in job creation at a low capital cost, while also contributing to the industrialization of rural and backward areas. As a result of this thriving sector, regional imbalances have been reduced, ensuring a more equitable distribution of national income and wealth. They occasionally contribute as an auxiliary unit to large industries.

भारतीय अर्थव्यवस्था का सूक्ष्म, लघु और मध्यम उद्यम (MSME) क्षेत्र एक गतिशील क्षेत्र के रूप में उभरा है। एमएसएमई, एक ओर, कम पूंजी लागत पर रोजगार सृजन में महत्वपूर्ण भूमिका निभाता है, जबकि ग्रामीण और पिछड़े क्षेत्रों के औद्योगीकरण में भी योगदान देता है। इस फलते-फूलते क्षेत्र के परिणामस्वरूप, राष्ट्रीय आय और धन का अधिक समान वितरण सुनिश्चित करते हुए, क्षेत्रीय असंतुलन कम हो गए हैं। वे कभी-कभी बड़े उद्योगों में सहायक इकाई के रूप में योगदान करते हैं।

The Micro, Small and Medium Enterprises Development (MSMED) Act was introduced in 2006 to address issues affecting MSMEs. The Act is the first legal framework for business recognition. According to this, state governments bear primary responsibility for the promotion and development of these enterprises, with federal government assistance. There are several schemes and programmes in place that can only be accessed once an MSME has registered to:

सूक्ष्म, लघु और मध्यम उद्यम विकास (एमएसएमईडी) अधिनियम 2006 में एमएसएमई को प्रभावित करने वाले मुद्दों के समाधान के लिए पेश किया गया था। अधिनियम व्यवसाय मान्यता के लिए पहला कानूनी ढांचा है। इसके अनुसार, राज्य सरकारें संघीय सरकार की सहायता से इन उद्यमों के संवर्धन और विकास की प्राथमिक जिम्मेदारी वहन करती हैं। ऐसी कई योजनाएं और कार्यक्रम हैं, जिन तक केवल एक बार एमएसएमई के पंजीकृत होने के बाद ही पहुंचा जा सकता है:

Encourage entrepreneurship by ensuring adequate credit flow from financial institutions and banks. All banks and financial institutions recognise MSME and provide programmes to help them grow. To maintain MSME tax benefits in the early years of operation, such as excise duty exemption and exemption from certain direct taxes.

Assistance with technological advancements and infrastructure facilities

Opportunities for employment include skill development, capacity building, and training facilities.

Opportunities for a living: the well-being of artisans and workers

Product development assistance and access to domestic and international markets

वित्तीय संस्थानों और बैंकों से पर्याप्त ऋण प्रवाह सुनिश्चित करके उद्यमिता को प्रोत्साहित करें। सभी बैंक और वित्तीय संस्थान एमएसएमई को मान्यता देते हैं और उन्हें बढ़ने में मदद करने के लिए कार्यक्रम प्रदान करते हैं। संचालन के शुरुआती वर्षों में एमएसएमई कर लाभ बनाए रखने के लिए, जैसे उत्पाद शुल्क में छूट और कुछ प्रत्यक्ष करों से छूट।

Types of MSME Registration:

1.During the pre-investment period, a unit is granted provisional MSME REGISTRATION. The benefits are as follows:

  • Obtaining permission to buy lodging, land, and other items
  • btaining No Objection Certificates and other regulatory clearances from the appropriate     
  • regulatory bodies.
1 पूर्व-निवेश अवधि के दौरान, एक इकाई को अनंतिम एमएसएमई पंजीकरण प्रदान किया जाता है। लाभ इस प्रकार हैं:
. आवास, भूमि और अन्य सामान खरीदने की अनुमति प्राप्त करना
. उपयुक्त नियामक निकायों से अनापत्ति प्रमाण पत्र और अन्य नियामक मंजूरी प्राप्त करना।

2.An existing operational unit is granted permanent MSME registration. The benefits are as follows:

  • State and federal tax breaks are available.
  • Purchase preference and price for manufactured goods
2 एक मौजूदा परिचालन इकाई को स्थायी एमएसएमई पंजीकरण दिया जाता है। लाभ इस प्रकार हैं:
. राज्य और संघीय टैक्स ब्रेक उपलब्ध हैं।
. विनिर्मित वस्तुओं की खरीद वरीयता और मूल्य |

PROCESS OF MSME REGISTARTION :


The registration procedure enables both MSMEs and new entrepreneurs to enter large-scale industries. MSME registration is simple because the documents required are few. You must possess the following items:
एमएसएमई पंजीकरण प्रक्रिया: पंजीकरण प्रक्रिया एमएसएमई और नए उद्यमियों दोनों को बड़े पैमाने के उद्योगों में प्रवेश करने में सक्षम बनाती है। एमएसएमई पंजीकरण सरल है क्योंकि आवश्यक दस्तावेज कम हैं। आपके पास निम्नलिखित वस्तुएं होनी चाहिए:

1. A Sale Deed or a Rent Agreement can serve as proof of establishment.

2. A bank statement or a cheque that has been cancelled

3. The authorised person’s Aadhar card

4. The authorised person’s PAN card

It is critical to note that the authorised person’s Aadhaar card is required. The applicant must register for Aadhaar if he or she has not already done so. Until Aadhaar is assigned, the MSME-DI or DIC must fill out the Udyog Aadhaar Registration form on behalf of the enterprise (UAR).

यह नोट करना महत्वपूर्ण है कि अधिकृत व्यक्ति का आधार कार्ड आवश्यक है। आवेदक को आधार के लिए पंजीकरण करना होगा यदि उसने पहले से ऐसा नहीं किया है। आधार आवंटित होने तक, एमएसएमई-डीआई या डीआईसी को उद्यम (यूएआर) की ओर से उद्योग आधार पंजीकरण फॉर्म भरना होगा।


1.एक बिक्री विलेख या एक किराया समझौता स्थापना के प्रमाण के रूप में काम कर सकता है।

2.एक बैंक स्टेटमेंट या एक चेक जिसे रद्द कर दिया गया है

3.अधिकृत व्यक्ति का आधार कार्ड

4.अधिकृत व्यक्ति का पैन कार्ड

Also Read, : How to download MSME CERTIFICATE.

For more information or to get in touch with us CONTACT US.

1 thought on “MSME REGISTRATION”

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

×